Diplomacy
Informacje o specjalności
Obecna niespokojna arena międzynarodowa, zwłaszcza jeśli chodzi o relacje między wielkimi światowymi mocarstwami, wymaga nowego pokolenia dobrze wykształconych profesjonalistów zajmujących się sprawami polityki zagranicznej. Alternatywą jest stan konfliktu zamiast współpracy i ignorancja zamiast wzajemnego zrozumienia. Uczelnia Łazarskiego pragnie zaangażować się w przygotowanie młodych specjalistów, którzy pomogliby uczynić globalną politykę bezpieczniejszą i bardziej przewidywalną. Dlatego Uczelnia proponuje nową specjalność dyplomatyczną w ramach programu studiów licencjackich z zakresu stosunków międzynarodowych. Celem Dyplomacji jest przygotowanie kandydatów do konkretnych zadań związanych z praktyką stosunków zagranicznych, takich jak praca z różnymi służbami zagranicznymi i ośrodkami analitycznymi polityki zagranicznej.
Nowa specjalność podzieli wszystkie obowiązkowe przedmioty z dotychczasowym programem studiów licencjackich w zakresie stosunków międzynarodowych. Zaoferuje jednak nowe przedmioty do wyboru, pięć dla studentów drugiego roku studiów licencjackich i pięć dla trzeciego roku. Fakultety koncentrują się na zagadnieniach geopolitycznych, stosunkach transatlantyckich, stosunkach zewnętrznych Unii Europejskiej, stosunkach w przestrzeni postsowieckiej oraz historycznych i praktycznych aspektach zawodu dyplomatycznego. Od studenta oczekuje się zdobycia szerokiej, szeroko zakrojonej wiedzy na temat bezpieczeństwa, ekonomicznych i politycznych aspektów stosunków międzynarodowych w Eurazji i Ameryce Północnej. Specjalność stara się skoncentrować w szczególności na ostatnich punktach spornych i możliwościach współpracy. Kadra wykładająca fakultety to doświadczeni naukowcy, a także profesjonaliści, dyplomaci i think-tanki. Studenci uzyskają również pomoc w znalezieniu praktyk w ambasadach zagranicznych, polskim MSZ oraz w think-tankach zajmujących się stosunkami międzynarodowymi. Po pomyślnym ukończeniu specjalności studenci zdobędą następujące cechy i umiejętności:
- umiejętności niezbędne do bycia skutecznym negocjatorem i zbierania wrażliwych informacji,
- zrozumienie, jak historia determinuje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość stosunków dyplomatycznych,
- znajomość i zrozumienie relacji i napięć między Zachodem, Rosją i Chinami,
- świadomość tego, jak geografia stwarza strategiczne zagrożenia i szanse,
- świadomość charakteru współpracy i konkurencji pomiędzy głównymi mocarstwami europejskimi,
- zrozumienie zewnętrznych wyzwań stojących przed UE,
- zrozumienie polityki postsowieckiej i możliwych przyszłych ścieżek rozwojowych przestrzeni postsowieckiej,
- zrozumienie znaczenia Bałkanów dla stabilności europejskiej i światowej,
- świadomość problematycznego statusu Zachodu jako wspólnoty politycznej i kulturowej,
- świadomość znaczenia więzi transatlantyckich dla obecnego porządku światowego i wyzwań, przed którymi stoją te więzi.
Absolwent w szczególności zademonstruje następujące cechy, umiejętności, zdolności i wartości.
Intelektualne:
- wykształcenie kierunkowe z historii dyplomacji, międzynarodowej ekonomii i polityki zagranicznej największych światowych graczy,
- identyfikacja i ocena problemów dyplomatycznych połączona z umiejętnością posługiwania się odpowiednimi narzędziami i technikami negocjacyjnymi,
- umiejętność korzystania z analizy i syntezy, wyciągania realnych wniosków w polityce zagranicznej,
- umiejętność prognozowania polityki zagranicznej.
Praktyczne:
- umiejętności negocjacji, komunikacji, prezentacji, interakcji,
- znajomość protokołu dyplomatycznego,
- teambuilding – umiejętność kreatywnej i elastycznej pracy z innymi w ramach zespołu,
- umiejętności mediacyjne.
Osobiste i społeczne:
- efektywne zarządzanie czasem i zasobami w zawodzie służby zagranicznej,
- efektywne wykorzystanie różnych źródeł informacji w celach zawodowych,
- praca za granicą w obcym i czasem wrogim środowisku,
- kreatywne i innowacyjne myślenie o problemach polityki zagranicznej.
Absolwenci
Absolwenci specjalności dyplomacji będą dobrze wyszkolonymi specjalistami w zakresie zagadnień współczesnej polityki zagranicznej i zdobędą duże umiejętności dyplomatyczne. Będą konkretnie:
- przygotowani do pracy jako decydenci, planiści lub analitycy, zwłaszcza w służbie zagranicznej — zwłaszcza w korpusie dyplomatycznym i konsularnym — oraz w międzynarodowych organizacjach pozarządowych (INGO); jako globalni i unijni marketerzy i konsultanci w międzynarodowych organizacjach biznesowych; lub jako międzynarodowi dziennikarze w mediach, w tym w nowych (internetowych) mediach;
- nauczyą się umiejętności negocjacyjnych, poznać protokół dyplomatyczny i mniej sformalizowane praktyki wykonywania zawodu dyplomatycznego;
- umie zbierać i krytycznie analizować różne informacje, w tym te najbardziej wrażliwe;
- być w stanie zrozumieć powiązane kwestie polityczne, wojskowe, kulturowe i gospodarcze na całym świecie, z perspektywy rządowej, biznesowej i pozarządowej.
Do wyboru
Aby kwalifikować się do specjalności dyplomatycznej, student musi ukończyć co najmniej trzy przedmioty do wyboru z oferty na drugi rok licencjacki i trzy z listy na trzeci rok. Jednak na drugim roku student tej specjalności musi wybrać kierunek Dyplomacja jako jeden z fakultatywów, a na trzecim roku Dyplomacja w działaniu.
Fakultety drugiego roku (5 z 5; dodatkowa selekcja jest z fakultetów na licencjat w stosunkach międzynarodowych):
Dyplomacja
Kurs podzielony jest na dwa rodzaje wiedzy: ogólną i szczegółową. Kurs rozpoczyna się od wiedzy ogólnej, czyli idei, które są uniwersalne dla wszystkich ludzkich działań, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Ma na celu pokazanie ich w rzeczywistych sytuacjach i porównanie z tymi znanymi z historii IR. Na początku kursu studenci są informowani, że wezmą udział w grze symulacyjnej, w której wcielą się w rolę państw zaangażowanych w negocjacje. Kluczowe koncepcje omawiane podczas ogólnej części kursu są zakotwiczone wokół idei gier skończonych i nieskończonych. Kurs zakłada, że większość interakcji międzyludzkich można wyjaśnić za pomocą teorii gier. Konkretna wiedza przekazywana studentom podczas zajęć obejmuje różne rodzaje i strategie (podejścia) dyplomacji międzynarodowej, takie jak dyplomacja ekonomiczna, dyplomacja bezpieczeństwa i dyplomacja kulturalna.
Stosunki zagraniczne w przestrzeni postsowieckiej
Ponad trzydzieści lat po upadku Związku Radzieckiego polityka Rosji i byłych republik sowieckich jest wciąż dość niestabilna i nieprzewidywalna. Kurs bada najnowsze zagrożenia i możliwości, jakie stwarza ten stan rzeczy. Rosja ma wyraźne ambicje neoimperialne i dąży do nich z całą mocą. Tymczasem mocarstwa zachodnie przyjęły bardzo pasywne i chłodne podejście do przestrzeni postsowieckiej. Hamuje to demokratyzację i rozwój wielu regionów Europy Wschodniej, Azji Środkowej i Kaukazu. Niektóre państwa postsowieckie, takie jak państwa bałtyckie, weszły do struktur zachodnich, inne sprzymierzają się z Moskwą czy Pekinem, a jeszcze inne podążają samodzielną ścieżką rozwoju. Kurs zapozna studentów z różnymi strategiami polityki zagranicznej tych państw, ich polityką wewnętrzną oraz ekonomią i perspektywami na przyszłość.
Rządzenie Europą
Celem zajęć jest analiza genezy i praktycznej realizacji integracji europejskiej. Polityka europejska opiera się na wielu różnych aspektach intelektualnych i historycznych. Jednak wiele dyskusji na temat Europy mieści się w kontinuum euroentuzjazmu i eurosceptycyzmu. Zajęcia skoncentrują się na roli ideologii, które były fundamentem integracji dla ojców założycieli Wspólnoty Europejskiej. Przeanalizowana zostanie także rola bezpieczeństwa ekonomicznego i militarnego państw członkowskich. Do dyskusji zostanie wciągnięta szersza perspektywa międzynarodowa oraz społeczne i ekonomiczne aspekty procesów integracyjnych. Wielu współczesnych naukowców, analityków i polityków wskazuje na przykład integracji amerykańskiej i helweckiej dla dzisiejszej Europy. Te przykłady i współczesna polityka w UE zostaną przeanalizowane w celu opracowania kilku możliwych scenariuszy przyszłego rozwoju UE.
Stosunki transatlantyckie
Kurs zajmie się kluczowymi dynamikami w stosunkach transatlantyckich od początku XX wieku. Obejmie historyczne, bezpieczeństwa, ekonomiczne i kulturowe tło relacji oraz ich współczesne przejawy. Przedmiotem zainteresowania zajęć będą czynniki strukturalne, które doprowadziły do powstania i utrwalenia więzi transatlantyckiej oraz jej wpływu na porządek globalny. Kurs będzie starał się odpowiedzieć na pytanie o kluczowe przesłanki trwałości więzi i prawdopodobne implikacje jej kryzysów. W szczególności klasa zajmie się rolą Stanów Zjednoczonych w europejskich porozumieniach pokojowych po I i II wojnie światowej oraz ich rolą podczas zimnej wojny i po niej. Zajęcia będą dotyczyć wpływu Waszyngtonu na odbudowę Europy, powstawania i trwałości integracji europejskich. Klasa przyjrzy się także roli Stanów Zjednoczonych w bezpieczeństwie europejskim, chociaż NATO i obecność wojskowa na wschodniej flance Europy. Na zajęciach omówione zostaną również stosunki gospodarcze i kulturowe między Stanami Zjednoczonymi a krajami europejskimi. Na koniec klasa rozważy różne scenariusze dotyczące przyszłości relacji transatlantyckich.
Dyplomacja i Bałkany
W kontekście geograficznym kurs ma na celu zapoznanie studentów z doświadczeniem dyplomatycznym na Bałkanach, znanym jako skrzyżowanie interesów wielkich i małych mocarstw. Historyczny przegląd historii dyplomatycznej regionów zostanie wsparty analizą wybranych studiów przypadku od XIX wieku. To tło dostarczy punktów do dyskusji na temat wyzwań nakładających się i kolidujących interesów w stosunkach międzynarodowych oraz dróg ich rozwiązania. Druga część kursu zawiera przegląd głównych nurtów historycznych dyplomacji od czasu jej powstania, chociaż lwia część skupiona będzie na historii dyplomacji XIX, a zwłaszcza XX i XXI wieku. Kurs będzie zorganizowany chronologicznie, a także w formie serii studiów przypadku prezentujących niektóre kluczowe zagadnienia sztuki dyplomatycznej, w tym rozwiązywanie konfliktów, utrzymywanie pokoju, handel i zachęcanie do dobrych stosunków między państwami. Na koniec przyjrzy się różnym sferom, na których działa dyplomacja w miarę rozwoju systemu międzynarodowego.
Fakultety drugiego roku (3 z 5):
Dyplomacja w działaniu
Kurs podejmuje próbę wyjaśnienia praktycznych aspektów stosunków międzynarodowych. Celem jest podkreślenie znaczenia polityki międzynarodowej dla dobra narodów. Niektóre państwa są w tym kontekście wyraźnie bardziej aktywne i znakomicie wykorzystują swoją przewagę komparatywną w stosunkach międzynarodowych. Promują firmy i korporacje w oparciu o możliwości, jakie daje ich terytorium. Organizują także środowisko międzynarodowe, uwzględniając interesy narodowe. Podstawowym celem zajęć jest zatem wyjaśnienie mechanizmów organizacji międzynarodowych i struktur międzynarodowych, które pomagają w realizacji celów narodowych. Kurs będzie zawierał również praktyczne elementy, takie jak sztuka negocjacji, zrozumienie walorów historycznych i geograficznych, a także społeczne i ekonomiczne implikacje traktatów międzynarodowych. Ponadto na zajęciach przedstawione zostaną konkretne fakty gospodarcze, biznesowe i handlowe związane z niemieckim i europejskim handlem zagranicznym oraz stosunkami międzynarodowymi w okresie ostatnich 10 lat.
Stosunki zewnętrzne Unii Europejskiej
Unia Europejska walczy o budowanie swojej tożsamości międzynarodowej w późnowestfalskim porządku międzynarodowym. Przedstawia zestaw wyzwań dla ekspertów i naukowców. Po pierwsze, jak analizować działania tego wyjątkowego aktora międzynarodowego, który można określić mianem ponadnarodowego systemu politycznego, zbioru międzynarodowych reżimów, organizacji międzynarodowej z komponentami ponadnarodowymi lub platformy zorganizowanej hegemonii. Po drugie, jako naturalny kolejny krok – jak traktować wielość polityk UE skierowanych do otoczenia międzynarodowego, począwszy od współpracy handlowej i rozwojowej, poprzez politykę zagraniczną i bezpieczeństwa, aż po struktury polityki azylowej. Kurs przedstawia ramy do analizy tych wyzwań ze szczególnym uwzględnieniem potencjału i zdolności UE do kształtowania polityki światowej, czasem wyśmiewanym przez realistów, czasem wyolbrzymionym przez neoliberalnych instytucjonalistów.
Polityka zagraniczna i geopolityka
Kurs obejmie teorię i praktykę geopolityki. Taka jest natura relacji między władzą polityczną a formą geologiczną skorupy ziemskiej. Celem jest umożliwienie uczniom zrozumienia interakcji między państwami (głównymi aktorami stosunków międzynarodowych) w kontekście geograficznym. Ta wiedza zostanie później wykorzystana do wyjaśnienia historycznych i niedawnych zjawisk politycznych. Zajęcia skoncentrują się w szczególności na historii najnowszej (po 1914) i bieżących procesach politycznych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na konkurencję między USA a Chinami w kontekście geopolitycznym oraz specyficznej geopolityki Polski. Kurs zapewni również wgląd w myślenie strategiczne i prognozowanie oparte na geopolityce. Oddzielna część kursu będzie poświęcona współczesnym problemom obronnym i rywalizacji wielkich mocarstw ziemskich poza powierzchnią Ziemi, czyli w kosmosie – ostateczna granica.
Wschodnia Azja
Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy o głównych regionach Azji Wschodniej: Chinach, Japonii, Korei Północnej i Południowej, Tajwanie i Wietnamie w szerokim kontekście: historycznym, kulturowym, geograficznym, społeczno-ekonomicznym i politycznym. Nacisk zostanie położony na kwestie stosunków zagranicznych. Student nauczy się, jak ocenić rozwój polityczny i kulturowy każdego większego kraju Azji Wschodniej w jego kontekście historycznym. Będą również w stanie identyfikować, definiować i analizować bieżące problemy biznesowe, społeczne i polityczne każdego badanego kraju Azji Wschodniej. Kurs będzie również wprowadzenie i analizę komparatywnych zalet i wad regionu w kontekście przyszłego globalnego rozwoju.
Stosunki między Niemcami, Francją i Polską
Zajęcia skoncentrują się na tym, co w sensie geopolitycznym stanowi rdzeń Europy, czyli trzy największe państwa w centrum kontynentu: Francja, Niemcy i Polska. Te trzy państwa utrzymywały ze sobą różne i czasami kłopotliwe stosunki w różnych kontekstach politycznych i historycznych. Dziś tworzą nieco zapomniany Trójkąt Weimarski, czyli format współpracy opracowany początkowo, by pomóc Polsce w przygotowaniach do członkostwa w Unii Europejskiej. Teraz warto przyjrzeć się kryzysowi Zachodu przez pryzmat krajów weimarskich, ponieważ różnice między nimi dobrze ilustrują różne sposoby postrzegania tego kryzysu i różnice, które trzeba będzie przezwyciężyć, jeśli Zachód ma pozostać spójna jednostka w przyszłości. Jednocześnie realizacja Trójkąta Weimarskiego, zwłaszcza w kontekście stosunków polsko-francuskich, daje nadzieję na lepszą i spójniejszą politykę zarówno w UE, jak iw ogóle na Zachodzie. Na zajęciach zostaną zbadane wspomniane napięcia i możliwości współpracy, biorąc pod uwagę konkretne przykłady przede wszystkim ze sfery polityki obronnej, dyplomacji i gospodarki.
Program studiów
Kadra

Michał Kuź

dr
Katarzyna Gmaj
socjolog, członek Komisji Ekspertów ds. Migrantów przy Rzeczniku Praw Obywatelskich VI kadencji

dr
Ostap Kushnir
politolog, członek Canadian Association of Slavists oraz American Political Science Association oraz rady redakcyjnej "Central European Journal of International and Security Studies"

dr
Christopher Lash
historyk, dziennikarz, członek British Association for Slavonic and East European Studies

mgr
Bauyrzhan Zhanuzakov
politolog

Jerzy Zarzycki-Siek
politolog, prawnik, analityk w Departamencie Planowania Strategii i Polityki zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych

dr hab.
Krzysztof Łazarski
historyk, politolog, były pracownik naukowy Georgetown University, Hoover Institution, Stanford University
Opłata za studiana rok akademicki 2022/2023
Diplomacy
studia stacjonarne | |||
---|---|---|---|
rok | rok | rok | |
opłata za semestr (zł) | 8730 zł | 9000 zł | 9270 zł |
opłata za semestr (€) | 1920 € | 1980 € | 2040 € |
opłata za semestr w 4 ratach (zł) | 4 x 2182,50 zł | 4 x 2250 zł | 4 x 2317,50 zł |
opłata za semestr w 4 ratach (€) | 4 x 480 € | 4 x 495 € | 4 x 510 € |
Diplomacy
studia stacjonarne | ||
---|---|---|
opłata za semestr (zł) | opłata za semestr w 4 ratach (zł) | |
rok | 8730 zł | 4 x 2182,50 zł |
rok | 9000 zł | 4 x 2250 zł |
rok | 9270 zł | 4 x 2317,50 zł |
opłata za semestr (€) | opłata za semestr w 4 ratach (€) | |
rok | 1920 € | 4 x 480 € |
rok | 1980 € | 4 x 495 € |
rok | 2040 € | 4 x 510 € |
Rekrutacja
Sprawdź zasady kwalifikacji na wybranym kierunku
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Skompletuj wymagane dokumenty
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł lub 20€.*
- Opłatę należy uiścić na konto uczelni:
- Wpłaty w złotówkach:
Santander Bank Polska SA
Aleja Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa.
PL56 1910 1048 2209 0006 3981 0003
WBKPPLPPXXX - Wpłaty w euro:
Santander Bank Polska SA
Aleja Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa.
PL83 1910 1048 2209 0006 3981 0002
WBKPPLPPXXX
- Wpłaty w złotówkach:
- Przy wpłacie należy podać imię, nazwisko i numer rekrutacyjny.
Istnieje możliwość dokonania opłaty rekrutacyjnej kartą w Biurze Rekrutacji.
Absolwenci studiów wyższych i podyplomowych Uczelni Łazarskiego zwolnieni są z opłaty rekrutacyjnej.
*Opłata rekrutacyjna jest bezzwrotna. Jest zwracana w całości w przypadku nieuruchomienia kierunku studiów.
Dostarcz dokumenty do Biura Rekrutacji
Poczekaj na decyzję o przyjęciu na studia.
Potrzebujesz zakwaterowania? Sprawdź jak możemy Ci pomóc.